Välkommen till utdelningen av Angereds kulturpris och idrotts- och föreningsstipendium 2016

Publicerad 8 november 2016

Angereds stadsdelsnämnd delar varje år ut Angereds kulturpris och ett idrotts- och föreningsstipendium. 17 november är det dags för årets utdelning.

Priserna är till för att stödja, uppmuntra och belöna personer inom olika kulturområden och inom idrotts- och föreningsverksamhet. Prisutdelare och jury är politiker från Angereds stadsdelsnämnd.

Under utdelningen kommer du få uppleva dansframträdande från pristagare och musikunderhållning från Hammarkullebandet Jaded Jane.

Angereds kulturpris

Angereds kulturpris är på 50 000 kr. Priset är till för att stödja, uppmuntra och belöna personer inom olika kulturområden såsom bild och form, litteratur, musik, dans, teater, film och konsthantverk.

Årets kulturpris går till

Bergums Hembygdsgille, ungdomslaget och Faruq Omer, konstnär.

Hedersomnämnanden tilldelas

Wahid Setihesh, teaterregissör, teaterpedagog.
Mustaf Abdulqadir, dokumentärfilmare.

Angereds idrotts- och föreningsstipendium

Angereds idrotts- och föreningsstipendium är på 50 000 kr. Priset ska gå till en person eller förening som har gjort något bra inom idrotten eller i föreningslivet. Hon, han eller föreningen ska ha jobbat med jämställdhet och mångfald inom idrotts- eller föreningsverksamhet, utvecklat ungdomsaktiviteter, varit nytänkande, en god ledare eller ska ha visat socialt engagemang i föreningsverksamheten.

Årets idrotts- och föreningsstipendium går till

Samira och Patool Bako, Angereds bågskyttar.
Amir Kader, Taekyon Taekwondo.

Hedersomnämnande tilldelas

Géza Nagy, Svensk-somaliska vänföreningen.

Tid och plats för utdelningen

Torsdag 17 november klockan 17.45–19.30. Klockan 19.15 till 19.30 finns tid för fotografering och samtal med pristagarna.
Kulturhuset Blå Stället, Angered centrum.

För mer information

Päivi Huhtala, föreningssamordnare i stadsdelsförvaltningen Angered, tel 031-365 26 72.
Janusz Maxe, föreningssamordnare i stadsdelsförvaltningen Angered, tel 031-365 16 87.