Upplev 1600-talets Göteborg

Publicerad 23 februari 2017

I samband med Göteborgs stadsmuseums utställning ”Göteborgs födelse” lanseras en film som visar 1600-talets Göteborg. Med modern teknik och historiska dokument har en visualisering av 1600-talsstaden vuxit fram. Filmen är en del av Göteborgs 400-årsjubileum och har möjliggjorts tack vare ett samarbete mellan stadsbyggnadskontoret, Göteborgs stadsmuseum, Göteborg & Co och Visual Arena vid Lindholmen Science Park.

Filmen "Upplev 1600-talets Göteborg" är resultatet av ett samverkansprojekt där uppdraget var att ta fram en virtuell modell av 1600-talets Göteborg. Tanken är att ge en bild av hur staden såg ut vid grundandet för att på så vis skapa förståelse för historia och varför staden ser ut som den gör idag. Den tredimensionella stadsmodellen kan sedan användas på flera olika sätt, till exempel göras om till film.

- Genom att samarbeta har vi kunnat dela på resurser och ta fram en modell för många olika användningsområden som kommer flera till nytta, säger Mia Leterius, programansvarig för Visual Arena vid Lindholmen Science Park.

Historien byggs upp digitalt

Det är visualiseringsteamet på stadsbyggnadskontorets geodataavdelning som tagit fram filmen med hjälp av Stadsmuseets expertkunskap och arkiv. Medan stadsbyggnadskontoret har stått för uppbyggnaden av den digitala miljön, har Stadsmuseet bistått med historiska källor som kartor, skrifter och resultat från arkeologiska utgrävningar.

- Genom att vi har kombinerat vår egen geografiska data med historisk data och expertis så har vi tillsammans bildat något nytt som blir möjligt att uppleva och förstå i en 3D-visualisering, säger Eric Jeansson, geodatastrateg på stadsbyggnadskontoret.

- Vi har lyckats skapa en trovärdig samtida känsla för hur Göteborg såg ut under sent 1600-tal. Detta ger nya pedagogiska verktyg att berätta berättelsen om fästningsstaden Göteborg och dess invånare, säger Tom Wennberg, arkeolog på Göteborgs stadsmuseum.

Nytt sätt studera det förgångna

Genom att visualisera vårt kulturarv och göra det möjligt att uppleva och förstå en sedan länge svunnen tid blir det också ett nytt sätt att studera det förgångna, att lära sig mer om stadens historia och hur staden kom att utvecklas från grundandet 1621 fram till idag.

- Den här tekniken ger oss en unik möjlighet att se flera hundra år tillbaka i tiden. Det är en upplevelse som ingen nu levande människa har fått vara med om då det finns få bevarade exteriörer inifrån staden från 1600-talet, säger Tom Wennberg.

Från "Independence Day" till historiska Göteborg

Stadsbyggnadskontoret använder redan idag samma teknik och metod för att visualisera framtida byggnader och boendemiljöer som ett stöd vid stadsplanering.

-Nu har vi i stället använt historisk data och kan ta med göteborgarna på en verklighetsbaserad tidsresa på deras egna gator och torg i 1600-talstappning, säger Eric Jeansson.

1600-talsmodellen är byggd med modern digital teknik som används i film- och dataspelsbranschen.

Matthias Buehler som arbetat med 3D-miljöerna i Hollywoodfilmen "Independence Day II: Resurgence", har medverkat i arbetet med att återskapa ett historiskt Göteborg.

- Vi tog in Matthias som expert för att lära oss mer om projekt i denna stora skala, något vi inte gjort tidigare då vi endast arbetat med separata planeringsområden inom Göteborg Stad, säger Eric Jeansson.

Länkar:

goteborg2021.com

goteborgsstadsmuseum.se

visualarena.lindholmen.se