Webbinnehållsvisning (JSR 286)

Läser in...

Energibolaget i Sveriges och Min EL ebs AB har fortfarande sämst avtalsvillkor

Publicerad 18 januari 2013

Konsument Göteborg granskade förra sommaren avtalsvillkor för 8 elhandelsbolag. Granskningen gällde de villkor företagen har utöver allmänna avtalsvillkor. Tre av elhandelsbolagen hade avtal som Konsument Göteborg var mycket kritiska till. Glädjande nog visar vår uppföljning i januari 2013 att Göteborg Energi Din El förbättrat sina avtal avsevärt. Däremot har Energibolaget i Sverige AB, och Min EL ebs AB inte lyft ett finger för att förbättra det för konsumenterna.

– Det är imponerande att se att Din el förbättrat sina villkor, på fyra av fem punkter där vi kritiserade dem. Bland annat har man sänkt lösensumman om man säger upp sitt avtal i förtid, säger energi- och klimatrådgivare Mats Danielsson på Konsument Göteborg. Det är fortfarande inte helt bra men en bra bit på väg, menar Mats.

Konsument Göteborg tycker att förra årets undersökning visade att det på flera punkter går att förbättra avtalsvillkoren om viljan finns hos elhandelsbolagen. Sorgligt nog verkar det endast vara Göteborg Energi Din El som tagit frågan på allvar och verkligen förändrat sina villkor.

– Man blir förvånad när man ser att Energibolaget i Sverige inte har ändrat sina villkor, trots att de gick ut i media efter undersökningen och påstod att de hade gjort det, säger konsumentrådgivare Tomas Borgenstrand.

För mer information kontakta:
Mats Danielsson, telefon: 031-368 08 06, mobil: 0703-751 930
mats.danielsson@konsument.goteborg.se
Tomas Borgenstrand, telefon: 031-368 08 14, mobil: 0707-802 392 tomas.borgenstrand@konsument.goteborg.se